A magyarok egyre többet költenek éttermekben és szálláshelyeken

Mastercard SpendingPulse:

A májusi adatok a fizikai üzleteken belüli vásárlások és az „élménygazdaság” fellendülését mutatják


A Mastercard bejelentette, hogy több európai országra, köztük Magyarországra is kiterjeszti Mastercard SpendingPulseTM mérési szolgáltatását. Ennek a világszerte elismert és bevált mutatónak köszönhetően a kiskereskedők, a pénzintézetek és más döntéshozók is naprakész, megbízható információkat kaphatnak a fogyasztói kiadásokról, fizetési preferenciákról, vagy akár a vásárlások helyszínéről.

„Európa-szerte egy nagy egyensúlyváltás zajlik, mivel a fogyasztók a különböző termékek vásárlása helyett egyre szívesebben választják azokat az élményeket, amelyektől az elmúlt két évben megfosztották őket. Ez jó hír az olyan élményalapú ágazatok számára, mint a gasztronómia és vendéglátás” – mondta Natalia Lechmanova, a Mastercard Economics Institute vezető közgazdásza. „Az adatok alapján azt látjuk, hogy a magasabb árak ellenére a fogyasztók egyelőre rezíliensek maradtak, a költekezés széles körben folytatódik, bár már kezdjük látni a változásokat is ebben a tekintetben”.

A Mastercard SpendingPulse májusi eredményei azt mutatják, hogy a világjárvány okozta korlátozások enyhülésével a kiadások az egyes ágazatok és csatornák között is megváltoztak:

  • az autóipar kivételével a legtöbb piacon emelkedett a forgalom 2021-hez, de még a 2019-es pandémiát megelőző májusi adatokhoz képest is.
  • az országok többségében élénkülnek a fizikai üzletekben történő eladások.
  • az e-kereskedelmi eladások lassultak, de a 2019-es járvány előtti állapothoz képest továbbra is nagymértékben emelkedtek.

Az olyan ágazatokban, mint az elektronika, az élelmiszeripar és a bútoripar, májusban csökkent az éves növekedési ütem. A magyar vásárlók például 24%-kal kevesebbet költöttek lakberendezésre, de majdnem 120%-kal több pénzt költöttek el éttermekben. Ez is jól példázza azt, hogy a korlátozások enyhülésével a vásárlók a késztermékek helyett inkább szolgáltatásokra költöttek. Érdekesség, hogy a trendekkel ellentétben itthon az elektronikai cikkek utáni kereslet több mint 30%-kal növekedett, ami még a pandémia előtti időszakot is meghaladó eredmény.

Hazánkban a legnagyobb bővülés egyértelműen a szállodák és szálláshelyek ágazatában volt, ez a szektor több mint 170%-kal nőtt, ami több, mint 2,5-szerese a pandémia előtti ütemnek.


Az olyan, fogyasztói mobilitáshoz és élményekhez kapcsolódó ágazatokban, mint például az éttermek és a szálláshelyek, világszerte rendkívüli növekedés tapasztalható a tavalyi évhez képest. Ezt a felhalmozódott kereslet, az utazáshoz való széles körű visszatérés, valamint az áremelkedések okozzák. Itthon a korábban említett lakberendezés mellett még az élelmiszerre való költés növekedett a legkisebb mértékben, de még ez is maghaladta a világjárvány előtti bővülés mértékét.

„A fogyasztó a gazdaság szíve. Egyedülálló kiskereskedelmi értékesítési ismereteinkre támaszkodva szinte valós idejű képet tudunk adni az ő igényeiről. ” – mondta Mark Barnett, a Mastercard Europe elnöke. ” Ez egyaránt segít a vállalkozásoknak és a kormányoknak megérteni a mai fogyasztókat, és zökkenőmentessé teszi az ügyféligényekhez való alkalmazkodást.”