Az online árfigyelő indulása óta átlagosan 6,5 százalékkal csökkent a megfigyelt élelmiszerek átlagára
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium és a Gazdasági Versenyhivatal szakmai együttműködésének eredményeként létrejött árfigyelő rendszer már több mint három hónapja támogatja az infláció letörését. Az online árfigyelő az árak összehasonlíthatóságával segíti a családok tudatosabb vásárlási döntéseit, mindeközben ösztönzi a piaci versenyt a hazai kiskereskedelmi szektorban – idézte fel péneki közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium(GFM).
Az árfigyelő rendszer augusztus végén egy többfunkciós, szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólistával bővült, míg szeptember végétől már arra is lehetőség van, hogy a fogyasztók akár a vizuális térképes boltszűrő funkció használatával válasszák ki kedvenc üzleteiket és az ott megvásárolható termékek alapján állítsák össze bevásárlólistájukat – közölték.
A legújabb funkciók még nagyobb segítséget nyújtanak a fogyasztóknak a vásárlási döntéseik meghozatalában, miközben fokozza a versenyt a kereskedelmi láncok között, hozzájárulva az infláció további csökkenéséhez.
Az árfigyelő hatékonyságát mutatja a GFM szerint, hogy az indulás óta a 62 termékkategóriából 53 termékkategóriában, átlagosan 6,5 százalékkal csökkentek az átlagárak. A megfigyelt élelmiszerek árainak július elejéhez képest mért mérséklődése több mint 0,4 százalékpontos inflációcsökkentő, illetve mintegy 1,5 százalékpontos élelmiszerinflációt csökkentő hatással járhatott a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve. A tojás közel 23 százalékkal lett olcsóbb, a lisztek és a spagetti ára is 20 százalék körüli mértékben csökkent. A kenyerek és a tejtermékek átlagosan 8 százalékkal lettek olcsóbbak az árverseny hatására. A húsok közül leginkább a pulykamellfilé ára mérséklődött, közel 17 százalékkal, és a csirkecomb is 6 százalékkal olcsóbb, mint július elején volt. A zöldségek átlagosan 14 százalékkal, a gyümölcsök pedig közel 7 százalékkal kevesebbe kerülnek, de egyes zöldségek ára több mint 20 százalékkal csökkent – sorolta a GFM.
Az elmúlt két hétben az átlagárak 33 termékkategóriában tovább mérséklődtek. Két hét leforgása alatt a legnagyobb mértékben a sárgarépa és a vöröshagyma ára csökkent, 15 százalék körüli mértékben. A húsok közül két hét alatt a csirkemellfilé ára közel 4 százalékkal mérséklődött. Emellett több élelmiszer, köztük egyes zöldségek (fejes káposzta, karfiol), a citrom, a tehéntúró és a trappista sajt is legalább 4 százalékkal olcsóbb lett.
Az árak csökkenését a kormányzat által június 1-jétől elindított, illetve augusztus 1-jével kibővített kötelező akciózás is támogatta – írták.
Az online platform népszerűségét bizonyítja, hogy az elindulása óta közel 1,3 millió látogatója volt. A szabadszavas keresések száma megközelíti a 760 ezret, amelyek során az elmúlt két hét során legtöbbször a csirkemell, tej, cukor, tojás és burgonya szavakra kerestek az árfigyelőt felkeresők.
Az élelmiszerárak alakulása és a friss inflációs adatok is megerősítik a kormány határozott elképzelését, miszerint az infláció már az év vége előtt egy számjegyűre csökkenhet a kormány intézkedéseinek köszönhetően – áll a közleményben.