Húsz százalékkal nőtt a magyar kávépiac értéke 2022-ben, a volumen azonban csökkent
Az alapanyagok jelentős drágulása miatt a magyar kiskereskedelmi kávépiac értéke tavaly ugyan 20 százalékkal, 82,8 milliárd forintra bővült, a volumene azonban 11 százalékkal, 18,2 ezer tonnára csökkent – mondta Árok Gábor, a Coca-Cola HBC Magyarország kávé üzletág vezetője csütörtökön Budapesten sajtótájékoztatón.
A Nielsen piackutató adatait ismertetve elmondta, hogy a magyar piacon a legnagyobb szegmensnek számító őrölt kávé forgalma tavaly 15 százalékkal 7,9 ezer tonnára csökkent, az értékesítési mennyiség 22 százalékkal 28,9 milliárd forintra nőtt.
A kávé ára jelentős részben az alapanyag drágulása és a gazdasági környezet alakulása miatt emelkedett, a drágulás miatt kevesebbet vásároltak a fogyasztók.
A Coca-Cola HBC Magyarország által képviselt márkák – a Costa Coffee és a Caffe Vergnano – szempontjából legfontosabb a szemes kávék és a Nespresso kompatibilis kapszulák piaca – emelte ki.
A szemes kávék piaca értékben 28 százalékkal 15,4 milliárd forintra emelkedett, a forgalom 3 százalékos csökkenés mellett. A Nespresso kompatibilis kapszulák piaca 501 ezer kilogrammról 503 ezer kilogrammra nőtt 2022-ben 2021-hez képest.
Az alapanyag-beszerzési árak tavaly duplájára emelkedtek és szeptemberben tetőztek, azóta – nagy ingadozás mellett – nagyjából öt százalékkal csökkentek. A gyengébb terméshozam is hozzájárult az árak emelkedéséhez, ráadásul a pandémia után a munkaerőhiány miatt a termés egy részét nem tudták betakarítani. Mindez a kiskereskedelmi piacon 2022 május és 2023 májusa közötti időszakban csaknem 40 százalékos áremelkedést jelentett – közölte Árok Gábor.
Megjegyezte azt is, a piaci trendeket a jövőben meghatározza, hogy a klímaváltozás miatt folyamatosan csökkennek a termőterületek.
A kutatás eredményei szerint a magyar vásárlók 96 százaléka, ezen belül 48 százaléka nagy hipermarketekben szerzi be a kávét, 3 százalék vásárol online.
A válaszadók 65 százaléka szerint a legfontosabb szempont a kávévásárlásnál az íz, 61 százalék szerint a minőség, míg 51 százalék az árat jelölte meg, amely a 2021-es időszakhoz képest emelkedett.
A prémium szegmensben a vevők 84 százalékban az ízintenzitás alapján dönt és csak 48 százalékban az ár alapján.
A Coca-Cola HBC kávé üzletágának retail piaci részesedése jelenleg 2,1 százalék, amely a cég várakozásai szerint idén 3 százalékra növekedhet. A tervek szerint idén 30 százalékkal növekedhet a Costa Coffee eredménye 8 százalékos volumennövekedés mellett.
„Az a szegmens, ahol a Costa Coffee releváns piaci szereplő, az a teljes kávépiac 9 százaléka. A prémium brandek közül az első háromban van” – fogalmazott a cégvezető.
Hangsúlyozta: a kiskereskedelmi szegmensben az összes nagyobb magyarországi és nemzetközi lánc portfoliójában szerepelnek a Costa termékei.
Mintegy 626 HoReCa (szállodák, éttermek, kávéházak) partnerrel állnak szerződésben, 950 kihelyezett professzionális kávégéppel. Mind partnerszámban, mind értékesítés volumenében a Costa Coffee a piac három legnagyobb szereplője között van. Az év végén 500 új vendéglátóegység bevonását tervezik, ezzel a HoReCa partnerek száma 1500-ra növekedhet..
Minden kihelyezett kávégépben egy úgynevezett telemetriai rendszer van telepítve, amely naprakész információt biztosít működésének minden eleméről. „Pontosan tudjuk, hogy hány órakor, milyen és mennyi kávé, milyen lefolyási idő alatt készült el” – fogalmazott.
Árok Gábor az MTI kérdésre elmondta, hogy a dobozos jegeskávék piacán a Coca-Cola HBC több országban is jelen van, a régióban többek között Lengyelországban, de Magyarországon a piackutatási eredmények alapján arra jutottak, hogy nincsenek meg az üzleti feltételek a termék bevezetésére.
Árok Gábor ismertette a Costa Coffee és a gkid 2023 júniusában készült közös reprezentatív kutatását, amely azt vizsgálta, hogyan változnak a kávéfogyasztási szokások nyáron.
Az elsődlegesen a jegeskávé fogyasztást vizsgáló kutatásból kiderült, hogy napszak szerint a legtöbben (68 százalék) leginkább délután fogyaszt jegeskávét. A válaszadók 36 százalék délelőtt, míg 21 százalék reggel. Korosztály szerint a 18-29 korosztályból tízből tízen válaszoltak úgy, hogy fogyasztanak nyáron jegeskávét, míg a 30-39 év közöttiek esetében tízből már csak heten mondták ezt. A kor előrehaladtával még tovább csökken az arányuk.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. a 715 millió fogyasztót kiszolgáló és 29 országot átfogó Coca-Cola HBC AG csoport tagja. A dunaharaszti székhelyű, Magyarországon két palackozó-üzemet működtető vállalat 1000 munkavállalót foglalkoztat, teljes tevékenysége során pedig közel 13 000 embernek biztosít munkát. A Coca-Cola HBC Magyarország eddig 125 milliárd forintot fektetett be Magyarországon, folyamatban van az a 8,7 milliárd forintos beruházás, amellyel tovább bővül a cég raktár- és gyártókapacitása.
A társaság az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozó, termékeit 17 országba exportálja. Az üdítőitalok előállításához használt alapanyagok közel kétharmadát belföldi szállítók biztosítják.
A társaság árbevétele tavaly 166 milliárd forintra emelkedett az előző évi 126 milliárd forintról. Az adózott eredmény 6,181 milliárd forintról 3,630 milliárd forintra csökkent ugyanebben az időszakban.