Élelmiszerhiányt, áremelkedést okozhat a rendezetlen Brexit

   Az aláírók hangsúlyozzák, hogy a brit élelmiszerimportnak jelenleg csak a 10 százaléka zajlik a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszere alapján, ám ha megállapodás híján teljesen a WTO-szabályok hatálya alá kerül – ami vámok megjelenésével járna az EU-import esetében is -, az nagyon megemelné az importköltségeket, így az élelmiszerárakat is.

    A levél szerint a kiskereskedelmi forgalmazók már hozzákezdtek a készletek felhalmozásához olyan élelmiszerekből, amelyek esetében ez lehetséges, de a fagyasztott és a hűtött élelmiszerek tárolására szolgáló összes raktár már megtelt, és általában is nagyon kevés a még kihasználható raktártér-kapacitás Nagy-Britanniában.
 

   Ha lenne is szabad raktározási kapacitás, a friss élelmiszereket nem lehet készletezni. A kiskereskedelmi forgalmazók egyébként sem tárolnak kétheti ellátásra elegendő raktárkészletnél nagyobb mennyiséget, és ha a beszállítói hálózatban zavarok támadnak, e készletek újratöltése is nehézzé válik – hangsúlyozzák a felhívás aláírói.

    A levél szerint a kiskereskedők megpróbálnak alternatív beszállítási útvonalakat felkutatni, de a lehetőségek korlátozottak, és a kompkapacitás sem elégséges, így a jelenlegi kapacitásoknak csupán a töredéke lenne pótolható.

    A kiskereskedelmi forgalmazók most megfogalmazott aggályait modellszámításokra alapozott szakértői tanulmányok is alátámasztják.
 

   A patinás University College London (UCL) egyetem által összeállított hatásvizsgálati jelentés szerint járművenként mindössze 70 másodpercnyi átlagos vámvizsgálati idő is akkora torlódást okozna a Doverbe, illetve a szemközti Calais kikötőjébe vezető utakon, hogy egy-egy kamion akár hat napot is várhat az átjutásra.

    Doverben évente 2,5 millió kamion fordul meg.

    A brit kormány már néhány héttel ezelőtt bejelentette, hogy havi félmillió tonna teheráru szállítására elégséges pótlólagos kompkapacitást bérelt arra az esetre, ha nem lépne érvénybe a Brexit feltételrendszeréről szóló megállapodás, és emiatt fennakadások keletkeznének a nagy-britanniai áruellátásban.