Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Az iskolások és a felnőttek körében is trendi termékké váltak a kulacsok, termoszok

Megállíthatatlanul nő a kulacspiac Magyarországon, de a válságot megérezte

Egyetlenegy újratölthető palack több ezer egyszer használatos műanyagpalackot képes helyettesíteni folyadékbeviteli szokásainktól függően. A kulacsok iránti keresletnövekedés körülbelül 10 éve kezdődött Magyarországon, köszönhetően a környezettudatos szemléletmód terjedésének, valamint az egészséges életmód népszerűvé válásának. Emellett az iskolákban tiltani kezdték egyes üdítőitalok (cukros termékek) árusítását, erre lett a szülők válasza a kulacsban történő folyadék küldése a gyerekekkel. A pandémia egyértelműen még népszerűbbé tette a terméket, és bár az elmúlt időszak alapanyagár növekedése a kulacsokat is elérte, még mindig felfelé ívelőben van a piac – tájékoztat Kárpáti Zsolt, a Vectra-Line, Magyarország egyik legnagyobb papírírószer és irodaszer forgalmazójának ügyvezetője.

PET palackot újratölteni veszélyes

Magyarországon a 2000-es évek közepén rendkívüli keresletnövekedés volt tapasztalható a palackozott vizek iránt, ez pedig jelentős mennyiségű PET hulladék keletkezésével járt. Hazánkban a palackos vizek állandó, rendszeres fogyasztása indokolatlan, hiszen kiváló minőségű vízkészletekkel rendelkezik az ország.  A PET palackok szakszerű visszagyűjtése, újra hasznosítása pedig még ma is jelentősen alul marad a kibocsájtás mértékéhez képest.

A korábban Magyarországon kapható műanyag kulacsok nem voltak népszerűek a színek/minták/alapanyag nem túl magas minősége miatt. Kárpáti Zsolt elmondta: az egyik legnépszerűbb márka, az Ars Una szakértői is megdöbbentek, hogy mekkora sikert aratott a márka 8 ével ezelőtt piacra dobott terméke. Már a bevezetést követő 2-3 évben rekordokat döntött a forgalmuk kulacsokból. „Szerencsére egyre kevesebben választják azt a megoldást, hogy újratöltik a kiürült PET palackokat. Mind az üdítő és ásványvíz gyártók, mind pedig maguk a PET (poliatelén-tereftalátból készült) palackok gyártói kimondottan egyszer használatos műanyagnak árulják ezeket. Ezekből káros vegyületek oldódhatnak ki, törés, melegedés, hosszantartó tárolás következtében, illetve a tárolt termék savbázis egyensúlyától függően” – hangsúlyozza a Vectra-Line szakértője.

A kulacsoknak is van szavatossági ideje

Az, hogy egy kulacs mennyi ideig használható biztonságosan, több tényezőtől függ. Különbséget kell tenni az üveg és fém kulacsok, valamint a műanyagok között. Egy tényező azonban az összes kategóriára igaz: fontos a rendszeres és alapos tisztításuk. Ha nem csak vizet, hanem különböző cukor vagy gyümölcs koncentrátumokat tartalmazó italokat fogyasztunk belőlük, akkor még alaposabb odafigyeléssel. Kárpáti Zsolt kiemelte: rendeltetésszerű használat esetén az üveg és fém kulacsokra jellemző, hogy a használat sűrűségétől függetlenül is több év után lehet indokolt a csere, és akkor is elsősorban a zárószerkezet alkatrészeinek kopása vagy elöregedése miatt. Ezzel szemben a műanyag palackokat érdemes cserélni anyag elhasználódás miatt legkésőbb 3 évente (vagy a zárószerkezet alkatrészeinek kopása esetén). Tapasztalatok azt mutatják, hogy az iskolások akár egy iskolaéven belül több kulacsot is „elhasználnak”, eltörik, elhagyják, vagy a folyamatos tisztítástól lekopik a minta és újat vásárolnak.

Az alapanyagárak emelkedése a kulacsgyártást is érinti

Az elmúlt két évben jelentős áremelkedés következett be a piacon, az alapanyagárak, energiaköltségek, az árfolyamok és a szállítási költségek miatt. Egy adott termék ára akár megduplázódhatott két év alatt, ami jelentősen befolyásolta az elmúlt időszak keresletét. Elkezdődött a „lefelé vásárlás” és a hosszabb használati idő, azaz nem abban az ütemben cserélik a terméket, mint korábban. Emiatt és a környezettudatossági szempontból is egyre népszerűbbek a kiegészítő alkatrészek: kulacstető, kulacstetőbe való plusz szilikon stb. „A kereslet ennek ellenére még mindig nő, a modern technológiáknak köszönhetően ma már a kisiskolások számára alapfelszerelés lett a magas minőségű, speciális műanyag ötvözetekből készült BPA mentes kulacs. A szülők számára egyre fontosabb, hogy mosogatógépben is mosható legyen, ne vegyen át ízt, szagot, ne színeződjön el, és minél hosszabban ellenálljon a penészedésnek. A modern nyitó-záró rendszerek pedig megakadályozzák, hogy a kulacs tartalma a táskában kössön ki. Ebben a korosztályban leginkább a 500-600 ml-es termékek a keresettek” – emeli ki a szakértő. Hozzáteszi: a „szívókás megoldást” a legkisebb korosztály kedveli. A csavaros típus is szélesen elterjedt, de inkább az egyetemisták és a felnőttek körében és nagyobb, 600-800 ml-es kivitelben.

A COVID a kulacspiacot is felrobbantotta

A pandémia alatt robbanásszerűen nőtt a kereslet, hiszen a túrázás, kirándulás volt szinte az egyetlen lehetőség a bezártság elkerülésére. Ekkorra megjelentek már a választékban a magas minőségű, hőmérsékletet hosszan megtartó, duplafalú, fém, üveg és egyéb kulacsok is, amik tovább erősítették a keresletet. A kulacsok iránti keresletre jellemző a szezonalitás: a kirándulási időszak kezdete mindig erős, ugyanez mondható el az iskolaszezonra, amikor a gyerekek rendszerint új kulacsot kapnak az új iskolaévre. Jellemzően a tavaszi és nyári hónapokban jobban keresik a könnyű műanyag kiviteleket, a duplafalú fém termoszok pedig inkább téli termékek, míg a masszívabb, de sokkal természetesebb hatást keltő üveg kulacsokra egész évben van kereslet. A fém és üveg kulacsok valójában egy szűkebb réteget szolgálnak ki, keresletük az utóbbi ideig töretlen volt, az elmúlt két évben bekövetkezett ugrásszerű árnövekedésük azonban jelentősen visszavetette a keresletüket.

A trendek egyrészt a mintákra érvényesek, keresik az aktuálisan trendi színeket, mintákat. Ezekre a trendekre „ráültek” a sport áruházak és a diszkont láncok is, így ma már szinte mindenhol elérhetőek a termékek a legszélesebb minőségi és árszintet tekintve. A férfiak is elkezdtek egyre többen és egyre többet kulacsot és termoszt használni, így a sötét színek iránti kereslet is ugrásszerűen nő. „Érdekesség, hogy bár a legtöbben téli termékként gondolnak a termoszra, fontos tudnunk, hogy azok a hideget is nagyon hatékonyan tartják, tehát aki a forró nyári kánikulában sokáig szeretné élvezni a hűsítő jegestea élményét az bátran használjon nyáron is termoszt” – összegez a Vectra-Line ügyvezetője.

A VECTRA-LINE-ról

A VECTRA-LINE Plus Kft. a hazai papír-írószer, irodaszer piac egyik meghatározó szereplője. Elsősorban irodaszerek és kapcsolódó irodai kellékek értékesítésével foglalkozik nagykereskedelmi viszonteladó partnerein keresztül, valamint igényfelmérésen alapuló egyedi munkahelyi megoldásokkal segíti a Budapesten és az agglomerációjában működő vállalkozásokat (B2B) és fogyasztókat (B2C). 5.000 m2-es telephelyükről, 3.300 m2-es raktár-iroda bázisból szolgálják ki a vásárlókat. Jelenleg több, mint 400+ gyártó 20.000+ féle terméke érhető el kínálatukban a professzionális felső árkategóriától kezdve a közép- és alacsonyabb árkategóriába tartozó termékekig. Világ-, hazai ismert- és saját márkás, valamint saját gyártású termékeket értékesítenek. A cég kiemelt hangsúlyt fektet az iskolaszerek forgalmazására, amely szezonálisan 3-4.000 termék kínálatára terjed ki.