Trump gazdaságpolitikája felforgathatja az európai borpiacot

Az európai prémium borpiac jelentős átalakulás előtt áll, mivel az Egyesült Államok vámintézkedései komoly csapást mérhetnek a szektorra. Andrejszki Richárd, a Chef Market tulajdonosa szerint Donald Trump gazdasági és külkereskedelmi stratégiája különösen érzékenyen érintheti a champagne és más prémium borok piacát.
„Trump az európai prémium borok piacát is fel fogja forgatni, erre számítok”
– mondta Andrejszki.
„Vannak olyan kisebb champagne-házak, amelyek a tavalyihoz képest már most alacsonyabb áron kínálják palackjaikat. Ennek oka egyelőre még nem az új amerikai vámpolitika, de a trendet mindenképpen erősíteni fogja az új amerikai elnök stílusa és célja.”
Az amerikai piac meghatározó szereplője az európai borászatoknak. Az Egyesült Államok jelentős mennyiségben vásárol prémium kategóriás borokat és pezsgőket, a fogyasztók pedig hajlandóak 40-50 dollárt is kiadni egy palack champagne-ért. Ha azonban az amerikai adminisztráció valóban bevezeti a bejelentett 20%-os extra vámot az európai borokra és pezsgőkre, az drasztikus visszaesést idézhet elő az exportban.
„Trump célja leegyszerűsítve az, hogy Európa vásároljon ugyanannyit az Egyesült Államoktól, mint amennyit az Egyesült Államok vásárol Európától”
– folytatta Andrejszki.
„Az amerikaiak jelentős fogyasztói az Európában előállított élelmiszernek és alkoholnak. Szeretik a jót, és az ott élő 340 millió ember a világ egyik legerősebb vásárlóerejével bír. Számukra nem egy nagy tétel kiadni 40-50 dollárt egy üveg champagne-ért, ők nem a 3 dolláros prosecco-t vagy az árban az európai champagne árral vetekedő amerikai champagne utánzatokat akarják inni. Amerika Európa borászati termékeinek az egyik legnagyobb vásárlója, sőt, megkockáztatom, hogy a legnagyobb vásárlója. Most erős volt a dollár, az európai borászatok nyugodtan emelhették az euróban megadott árakat, mert az amerikaiak úgy érezték, hogy nem vásárolnak drágábban. Miközben egy amerikai vásárló ugyanannyit fizetett dollárban, az európai termelő még több eurót kapott érte. Ha az amerikai borfogyasztókat elzárják az európai termékektől, hiába reménykednek benne a termelők, hogy Kína és India piaca pótolhatná Amerikát, ez nem tud megtörténni, mert az ott élő embereknek más az alkohollebontási képességük, emiatt egyszerűen nem tudnak olyan mennyiséget vásárolni, mint az amerikaiak. A kérdés az, hogy az európai borászatok túl tudják-e élni ezt a változást.”
A helyzet a statisztikák tükrében:
Egy 2025 februári jelentés alapján a francia bor- és szeszesital-export több szempontból is visszaesett az elmúlt időszakban. Bár az exportált mennyiség – például a Champagne szempontjából mintegy 174 millió karton (12 üveges csomagolásban) – alig változott, jelentős volt az árbevétel csökkenése. 2024-ben az exportbevétel például 15,6 milliárd euróra esett vissza, míg az általános visszaesés mértéke a francia piacokon körülbelül 4%-os csökkenést mutatott az elmúlt időszakban. Ezek az adatok azt sugallják, hogy a prémium termékek esetében az árcsökkenés és a fogyasztói kereslet érzékenysége hozzájárult a trendhez.
Champagne és a vörösbor piaca már most gyengül
A champagne piaca már az elmúlt évben is visszaesett: 2024-ben 8%-kal csökkent az eladások száma. A vörösborok esetében pedig még drámaibb a helyzet, különösen Bordeaux-ban, ahol a kereslet csökkenése miatt egyes szőlőültetvényeket teljesen kivágnak.
Bár az elmúlt 10 év adatai azt mutatják, hogy Champagne-ban a szőlőültetvények összterülete gyakorlatilag változatlan maradt – ez a régió szigorú szabályozási rendszerének és a minőség megőrzésére fókuszáló termelési modellnek köszönhető. Itt a hatóságok nem a terület csökkentését, hanem a hozam korlátozását alkalmazzák, hogy elkerüljék a túltermelést. Például a közelmúltban a Champagne termelők egy dinamikus beavatkozással a 2024-es szezonra a limitet 11,400 kg/ha-ról 10,000 kg/ha-ra csökkentették – ez körülbelül 12–17%-os hozamcsökkentést jelent, de nem a szőlőültetvények tényleges kivágását.
Más borvidékeken viszont a helyzet eltérő. Olyan régiókban – például egyes olasz, spanyol vagy francia területeken (mint a Bordeaux vagy a Languedoc) – a piac és a modernizáció hatására gyakran előfordul, hogy a gazdasági és agronómiai kihívások (például a túltermelés elleni intézkedések, az ökológiai átszerveződések vagy a klímaváltozás adaptációs stratégiái) nem csak a hozamokra, hanem időnként a szőlőültetvények területére is hatással vannak. Ilyen esetekben 5–10%-os (vagy annál is magasabb) területcsökkentés történik és a termelők tudatosan átalakítják ültetvényeiket a fenntarthatóbb, minőségre fókuszáló struktúrák kialakítása érdekében.
A piaci visszaesés mögött több tényező áll. Egyrészt a fogyasztói szokások változnak: egyre többen választanak olcsóbb alternatívákat, például proseccót vagy más habzóborokat. Másrészt a gazdasági helyzet is szerepet játszik, hiszen a fogyasztók spórolni próbálnak, és az alkoholfogyasztás is átalakul.
„A vörösbor fogyasztása visszaesett, mert az emberek most másra költenek. Két pohár vodka vagy három gin éppolyan hatást ér el, mint egy teljes üveg bor, de sokkal olcsóbb”
– mondta Andrejszki.
„A borfogyasztás kulturális kérdés is, és úgy látom, hogy az embereknek egyre kevesebb az igénye a kultúrára.”
Okok, amelyek a fogyasztás visszaeséséhez hozzájárultak:
Nemzetközi piacok változásai:
A francia alkoholipari termékekre vonatkozó export egyik legnagyobb veszteségét a Kínába irányuló kereslet drasztikus csökkenése okozta. Kína importja akár 20%-kal esett vissza.
Emellett a kelet-ázsiai (pl. Hongkong, Szingapúr) és az amerikai piacok is jelentős visszaesést tapasztaltak (Hongkongban –12%, Szingapúrban akár –25%). Ezek a piacok együtt az összes exportcsökkenés mintegy 90%-át tették ki.
Fogyasztói szokások átalakulása:
A változó fogyasztói attitűdök és a fogyasztás ritkuló jellege egyre inkább a rendszeres, hétköznapi fogyasztás helyett kizárólag az ünnepi alkalmakra koncentrálódik – ez különösen igaz a champagne esetében. Emellett a fogyasztók egyre érzékenyebbek az árakra és az ár/érték arányra, így a hagyományos, magas árkategóriájú champagne piaci részesedése csökkenhet.
Verseny és alternatívák megjelenése:
Az elmúlt évtizedben növekedett az alternatív, megfizethetőbb pezsgők piacának szerepe (például az olasz Prosecco, a spanyol Cava). Ezek az alternatívák bizonyos fogyasztói szegmensekben elterelik a figyelmet a klasszikus francia champagne-ról. A verseny erősödése miatt a champagne gyártók kényszerültek árcsökkentésre, ami hosszú távon a márka imázsára is hatással lehet.
Gazdasági és geopolitikai tényezők
A globális gazdasági ingadozások és a geopolitikai feszültségek – különösen az egyes kulcsfontosságú exportpiacokon – szintén hozzájárultak a fogyasztás visszaeséséhez. A kormányzati intézkedések és a védelmi politikák, melyek néha a piac szabályozását célozzák, szintén okozhatnak átmeneti, de jelentős hatásokat az export infrastruktúrában.
Az időjárás és az export nehézségek is sújtják a piacot
A globális felmelegedés és a szélsőséges időjárási viszonyok szintén nagy kihívások elé állítják az európai borászatokat. Burgundiában például az elmúlt évben az időjárási problémák miatt a termés 80%-a elveszett. A termelők már így is nehéz helyzetben voltak, és ha az amerikai export is ellehetetlenül, az az európai prémium borpiac számára végzetes lehet.
„A piac amúgy sem erős, és Trump döntése tovább ronthatja a helyzetet. Ha a vámokat valóban bevezetik, az európai bortermelés borzasztóan nehéz helyzettel találja szembe magát” – tette hozzá Andrejszki.
Árcsökkenés a piacon – mi várható a jövőben?
A szakértő szerint az európai borpiac jövője nagymértékben attól függ, hogy az Egyesült Államok végül mennyire keményen lépteti életbe a vámintézkedéseit:
“Általában az szokott lenni, hogy Trump kirakja a fegyvert az asztalra, de utána mindig visszarakja a zsebébe. Ha a vámok kivetését valóban meglépik, akkor az európai bortermelés egy borzasztó nehéz helyzettel találja szembe magát. Ha az európai borok és a pezsgők árai az amerikai piacon drasztikusan megemelkednek, az jelentősen csökkentheti az európai borászatok bevételeit, és akár a szektor szerkezetét is átalakíthatja.”
A jelenlegi gazdasági és kereskedelmi folyamatok miatt több champagne-ház is már most kénytelen csökkenteni árait, hogy versenyképes maradjon.
„A jelenlegi gazdasági és kereskedelmi folyamatok miatt több champagne-ház is már most kénytelen csökkenteni árait, hogy versenyképes maradjon és ez a tendencia várhatóan fokozódni fog a közeljövőben.”
– mondta Andrejszki.
„Ők az első fecskék, de biztosak lehetünk benne, hogy a többiek követik majd a példájukat.”
A több, mint 10 éves Chef Market Zrt. Budapest és Pest megye piacvezető HoReCa nagykereskedése. A kétszeres Super Brands-díjas, dinamikusan fejlődő vállalat saját flottával és kivételes kényelmi szolgáltatásokkal látja el a vendéglátó szektort és egykapus vásárlási lehetőséget biztosít partnerei számára. Kínálatában minden megtalálható, ami egy professzionális konyha igényeit lefedi a friss húsoktól a csomagolóanyagon át az egészen különleges organikus bor- és pezsgőválasztékig.