Tisztességtelen forgalmazói magatartás miatt 80 millió forintos bírságot rótt ki a Nébih a SPAR-ra
Jogerősen 80 millió forint termékpálya-felügyeleti bírságot szabott ki a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) a SPAR Magyarország Kft.-vel szemben. A vállalkozás több élelmiszeripari beszállító esetében is tisztességtelen üzleti magatartást tanúsított, amikor mérhető forgalmi cél meghatározása nélkül ún. „fix bónusz” megfizetésére kötelezte őket. A jogsértő eljárással mintegy 75 millió forinttal károsította meg a SPAR kereskedelmi partnereit.
A Nébih szakemberei az élelmiszeripari beszállítókkal szemben alkalmazott szerződéses feltételek teljesülését vizsgálták a SPAR Magyarország Kft.-nél. Az ellenőrzés során megállapították, hogy a vizsgálatra kiválasztott tíz beszállító közül öttel szemben forgalmi cél kikötése nélkül terhelt ki ún. „utólag kapott engedményt” az áruházlánc, összesen mintegy 75 millió forint értékben.
Az utólag fizetendő visszatérítés (bónusz) csak akkor felel meg a törvényi előírásoknak, ha azt tényleges forgalomnövekedésben megnyilvánuló többletteljesítmény alapján számolják el. Az ezt nélkülöző ún. „fix bónusz” kikötése mindenképpen jogsértő.
Az ügyben a hatósági eljárás lezárult, melynek eredményeként a Nébih 80 millió forint összegű termékpálya-felügyeleti bírságot szabott ki a SPAR Magyarország Kft.-vel szemben. A vállalkozás a jogsértés megállapításával kapcsolatban nem nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, tehát a döntés jogerős.
A Nébih felhívja a piaci szereplők figyelmét, hogy a hatóság szakemberei a jövőben is folyamatosan ellenőrzik a kereskedők élelmiszeripari beszállítókkal szemben tanúsított üzleti magatartását, és minden esetben fellépnek a piaci pozíciójukkal visszaélő kereskedelmi vállalkozásokkal szemben.