Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Megvan az itthoni vendéglátóipari költés lélektani határa

Többek között ez is kiderül abból a reprezentatív kutatásból, amely a magyar tulajdonú, vendéglátással, rendezvényszervezéssel és hotelüzemeltetéssel foglalkozó Eventrend Group megbízására készült el 2024 őszén. A közvéleménykutatás azt is megállapítja: egyelőre nem érdemes építeni a digitális nomádokra, valamint azt is: a férfiak bizony jobban élvezik az életet.

Fontos alapinformáció az elemzés értékelésénél, hogy a kérdőívben csakis azok válaszai jelennek meg, akik évente legalább 1-2 alkalommal eljutnak vendéglátóhelyekre. Ebbe a körbe a legjobb szakértői becslések szerint is a felnőtt magyarok több mint 80 százaléka tartozik, ezért a vendéglátással kapcsolatos döntési mechanizmus kérdésköre elsősorban rajtuk merhető le. A vendéglátóegység a felmérésben nem csak éttermeket jelöl, hanem például cukrászdát, kávézót, bármi olyan egységet, ahol a vendég ételt, édességet, italt vásárolhat szolgáltatásként, de az nem bolt. A felmérés 2024 őszén készült el.

Milyen sűrűn ülünk be valahová?

Az adatok alapján a vendéglátóhelyek látogatóinak 11 százaléka hetente többször is, 12 százalékuk pedig hetente, a 18 évnél idősebbek negyede havonta jár vendéglátóegységben, 18 százalékuk évente többször, ötödük pedig csak évente 1-2 alkalommal.

Meglepő módon településtípusok szerint nézve nem találtunk szignifikáns eltéréseket az átlagok alakulásánál, ám a nemek, életkori csoportok, iskolázottság és jövedelmi helyzet szerint nagyon is jelentősek a különbségek.

Vagyis: az ábra alapján leginkább a 18-29 év közötti, diplomás, átlag feletti jövedelemmel rendelkező férfiak látogatják előszeretettel a vendéglátóegységeket.

Miért járunk étterembe?

Szokott-e Ön vendéglátóegységbe járni a következő célok miatt?

cél:gyakran %ritkán %soha %skálaátlag
személyes ünnepek36451959 pont
baráti találkozások35402555 pont
hétköznapi étkezési szükséglet20324836 pont
hétvégén időmegtakarítás, kényelem, otthon főzés helyett14285828 pont
élményszerzés, élvezeti cél, különleges ételek, italok kóstolása12276125 pont
naptári ünnepen10207020 pont
gasztronómiai események7227118 pont
munkamegbeszélések, üzleti találkozások5128311 pont
home office (távoli munkavégzés)26925 pont

Ezek alapján elsősorban

személyes ünnepek és baráti találkozók

szólítanak minket ki az otthoni megszokottságból, 36 és 35 százalékban ez a két motiváció áll a vendéglátóegység látogatása mögött.

A vendéglátóegység látogatás cél klasztercsoportok klaszterközepei (átlagok)

cél:alkalmiétkezésélmény
baráti találkozások425490
személyes ünnepek554786
élményszerzés, élvezeti cél, különleges ételek, italok kóstolása72362
hétköznapi étkezési szükséglet96859
naptári ünnepel161049
gasztronómiai események101049
hétvégén időmegtakarítás, kényelem, otthon főzés helyett75445
munkamegbeszélések, üzleti találkozások4932
home office (távoli munkavégzés)4517
a csoport nagysága51%30%19%

A fenti eredmények és a klaszteranalízis alapján három, egymástól nem túl élesen elkülönülő csoportba sorolhatjuk a vendéglátóegységek látogatóit. A legnépesebb csoport tagjait (51%) alkalmi vendégnek tekinthetjük, az ő körükben nincs kiugró motiváció. Ők látogatják a legkevésbé a vendéglátóegységeket, csak ötletszerűen döntenek a vendéglátóegység igénybevételéről, nem rendszeres vendégeket jelent ez a csoport, a skálaátlaguk a legalacsonyabb, 47 pontos.

A második csoport tagjai elsősorban étkezni járnak a vendéglátóegységekbe, ők az összes látogató 30 százalékát teszik ki. E körben 68 pont az általános látogatási gyakoriság skála átlaga. E csoport tagjai kevésbé hűségesek egy-egy vendéglátóhelyhez és választásaik ad hoc jellegűek, főként az alkalom vagy a környezet határozza meg, hova mennek.

A harmadik csoport tagjai élményeket keresnek a vendéglátóegységekben. 19 százalékkal képviselik magukat, így ők vannak a legkevesebben, ugyanakkor náluk a legmagasabb az általános látogatási gyakoriság, skálaátlaguk 75 pont. Ez a klaszter a vendéglátóhelyek látogatóinak kisebb, de nagyon fontos csoportját jelenti, akik elsősorban az élményszerzés és a különleges gasztronómiai élmények miatt látogatnak vendéglátóhelyeket. Számukra a hely atmoszférája, a különleges ételek és italok, valamint az egyedi élmények jelentik a fő motivációt. Az élményszerző látogatók szívesen fedeznek fel új helyeket, kóstolnak meg különleges ételeket és gyakran vesznek részt gasztronómiai eseményeken. Ők a fiatalabb, magasabb jövedelmű vagy magasabb iskolai végzettséggel rendelkező csoportokból kerülnek ki és hajlandók többet költeni egy-egy prémium vendéglátóhelyen

Az élménykeresők a baráti találkozókat és a személyes ünnepeket részesítik előnyben, de a körükben jellemzően minden területen nagyobb a lelkesedés. Érdekes a „home office” kategória, hiszen sokan építenek már a digitális nomádokra, ám valószínűleg ebben az esetben mérvadó, hogy jó munkához megfelelő körülmények kellenek és ez nem feltétlenül az éttermi háttérzaj, valamint a környező vendégek duruzsolása. Ha a nemek közötti különbségeket nézzük erre a három csoportra vetítve, akkor kiderül, hogy a hölgyek több mint fele csupán alkalmi vendég, nagyjából harmaduk jár vendéglátóegységbe étkezés miatt és csupán 15 százalékuk keres élményt a vendéglátóegységek szolgáltatásai között. A férfiak azonban azonos arányban számítanak alkalmi és élménykereső vendégnek, és csupán harmaduk ül be valahová azért, hogy egyen/igyon/fogyasszon valamit. Vagyis, ha a vendéglátóegységek célcsoportot keresnek, akkor a férfiakat kell megszólítaniuk (szemben például a pihenéssel, nyaralással kapcsolatban, ahol egy korábbi felmérés szerint a nők döntenek és szerveznek meg mindent, vagyis a szállodáknak a nőket kell célozniuk).

Ha az a kérdés, hogy miből futja költekezni, nagy meglepetést nem hoznak a számok: elsősorban

azok tartoznak az élménykeresők közé, akik az átlag felett keresnek és azok közül kerülnek ki az alkalmi vendégek, akik átlag alatti jövedelemmel bírnak.

Na jó, de kivel?

Kollégaként a legkevésbé, ennél már többen fordulnak meg egyedül. A vendéglátóegység látogatása viszont leginkább társas műfaj, elsősorban párok és családok járnak el így otthonról. A nagyobb családi esemény is erőteljesen képviseli magát az indokok között, hiszen a megkérdezettek fele ezért megy vendéglátóegységbe.

Milyen gyakran szokott Ön vendéglátóegységbe látogatni?


gyakran %időnként %előfordul %soha %skálaátlag
párjával kettesben3027142953
gyerekkel/szülőkkel2631202353
nagyobb családi esemény esetén1936232251
egyedül914215526
céges rendezvényeken vendégként58157215

És mégis ki dönt, hogy hová?

Az „általában én döntök” mezőről:

a férfiaké a döntő szó.

A válaszok alapján a nők 8 százaléka, az erősebbik nem 12 százaléka mondta magáról azt, hogy nála pattog a labda, ha dönteni kell. Ugyan a különbség elenyésző, a 81 százalékos családi kupatanácshoz képest pedig szinte alig érezhető, de ha a két nemet vizsgáljuk, 4 százalékkal mégis a férfiak kérése, döntése érvényesül.

Mi alapján választunk?

Ez egy igen izgalmas kérdés, hiszen rengeteg inger ér minket és a különböző eszközökkel próbálkoznak is rendesen, hiszen a reklámok, influenszerek, marketingüzenetek pont erre épülnek. És aztán még ott vannak a saját köreink is, szóval ér minket hatás rendesen.

Mekkora szerepe van az Ön vendéglátóegység választásában a következőknek?

N=937fontos %számít %nem számít %skálaátlag
barátok, ismerősök ajánlása38431861 pont
közel van a lakóhelyéhez36352854 pont
könnyű parkolóhelyet találni a közelében33323549 pont
az étterem hírneve24373943 pont
online értékelések15295629 pont
online közegben megtetszett önnek a hely15275829 pont
vonzó a hely neve és cégére10256522 pont
közel van a munkahelyéhez11167319 pont
glutén, laktóz stb. mentes kínálat14117519 pont
mértékadó média véleménye4197714 pont

A nyertes mindent kizáróan a barátok és ismerősök ajánlása és az is fontos, hogy elérhető közelségben legyen a kiszemelt/ajánlott hely. A parkolás az adatok alapján fontosabb szempont, mint az adott hely hírneve. A különböző speciális kínálat ebben a diagramban kiugróan nem fontos, ám az adatok – amelyeket erről később osztunk meg – arról árulkodnak, hogy már minden hetedik ember keresi a „mentes” ételeket, ami arányait tekintve nem elhanyagolható – csakúgy, mint a vendéglátóegységek igencsak dicséretes törekvései a szegmens kielégítésére. Soha viszont nem látásra rántott sajt-rántott gombafejek tartárral kombó! Az éttermi szakértők véleménye csak egy szűk kisebbség számára jelent útmutatást, a túlnyomó többség nem az ilyen jellegű vélemény alapján dönt.

És az árak…

Az ár az a kategória, amely mindenki számára valamilyen szinten fontos. Akinek kevés a jövedelme, annak azért, akinek átlag feletti, annak azért.

A legtöbbet költők idehaza az átlag feletti keresettel rendelkező budapesti férfiak.

És hogy mennyi az annyi?

Az adatok alapján átlagosan

8.500 forintot éreznek elfogadhatónak és kifizethetőnek

egy ember komplett éttermi fogyasztásáért a vendéglátóegységek látogatói.

Ennél a válasznál lakóhely szerint is szignifikánsak a különbségek. A legtöbbet a budapestiek hajlandók fizetni (9.454 Ft), a legkevesebbet pedig – némileg meglepő módon – a vidéki nagyvárosokban (megyeszékhelyeken, megyei jogú városokban) élők (7.741 Ft).

Az átlagokra hat a válaszadók neme is: férfiak pár száz forinttal többel terveznek, ennek hátterében csaknem bizonyosan az áll, hogy a férfiak általában italfogyasztással is számolnak, a nők viszont nem feltétlenül.

Klaszterek szerint az élménykeresők örömmel vállalják a nagyobb kiadásokat.

A megkeresettek harmada nem tudott válaszolni arra a kérdésre, hogy mennyit szokott havonta elkölteni vendéglátóegységben. Ez két ok miatt is érthető: egyrészt nem mindenki követi pontosan a költéseit, másrészt ez olyan költés, ami hónapról-hónapra nagyon is változékony. Például egészen más összegeket költünk nyaralás közben, mint a „dolgos hétköznapokon”. Válaszkategória-közepekkel számolva végül is

23.240 Ft a havi átlag.

Itt is az átlag felett kereső, élményorientált férfiaké a terep.

Rájuk örömmel építhetnek az vendéglátósok.

A válaszadók kevesebb mint fele mondja azt, hogy a magyarországi árak elfogadhatók, ők a 45 százalékkal a modális többségnek számítanak, viszont legalább ennyien vannak (42 százalék), akik határozottan állítják, hogy túlárazottak a hazai vendéglátóegységek. Mindössze 7 százalék találja megfizethetetlennek az árakat, ám – csak mutatóban, de – akadtak olyanok is, akik szerint még mindig olcsóbbak a magyar vendéglátóegységek, mint Európa más országaiban. Ők mind az átlag feletti jövedelmi kategóriába sorolták önmagukat.

A kutatásról

Az Eventrend cégcsoport menedzsmentje 2024 közepén döntött arról, hogy megvizsgálja: hogyan látja a hazai felnőtt lakosság a mai magyar vendéglátóegységek általános helyzetét és annak eredményeit elérhetővé teszi a szakma döntéshozói és a téma iránt érdeklődő szélesebb közönség számára is.

A kérdőívet a megrendelővel egyeztetve a Kálmán & Kálmán Bt. állította össze, az adatfelvétel a Publicus Intézet call centerében készült.

A mintavétel úgynevezett rétegzett véletlen technikával történt. A mintavételi kvóták a 2022-es népszámlálás adatainak megfelelően tükrözik a felnőtt magyar lakosság nemek, életkori csoportok és iskolai végzettség, illetve régiók és település nagyság szerinti eloszlását.

A kutatás témája hatással volt a megkeresettek válaszadási hajlandóságára, amennyiben azok, akik (szinte) sohasem szoktak vendéglátóegységekbe járni jóval kisebb valószínűséggel mutatkoztak nyitottnak az interjúadásra, mint azok, akik valamilyen gyakorisággal igénybe veszik a vendéglátóegységek szolgáltatásait. E körben bizonyosan alulreprezentáltak azok, akik soha, vagy csak ritkábban, mint évente 1-2 alkalommal fordulnak meg valamilyen vendéglátóegységben. Az elemzésbe csak azok válasza került, akik az első szűrőkérdésre azt válaszolták, hogy legalább évente 1-2 alkalommal járnak vendéglátóhelyekre és késznek mutatkoztak a további kérdésekre is válaszolni. A vendéglátóegységek látogatóit viszont jól reprezentálja az a 964 fő, aki megfelelt ennek a szűrőfeltételnek.

Erre a sokaságra vonatkoztatva az alapbecslések maximális becslési bizonytalansága kisebb, mint ±3,2%. A jelen tanulmányban csak olyan részbecsléseket ismertetünk, melyeknél matematikai statisztikai értelemben szignifikáns-, szakmai értelemben pedig releváns összefüggéseket, illetve különbségeket találtunk.

Az Eventrend Group több mint három évtizednyi tapasztalattal rendelkezik kávéházak, éttermek, szállodák üzemeltetésében, valamint rendezvényszervezésben. A cégcsoporthoz jelenleg 31 projekt tartozik és mintegy 1100 munkavállalót foglalkoztat. Az Eventrend Grouphoz kötődik mintegy 20 gasztronómiai vállalkozás, többek között a Gundel Étterem, a New York Kávéház, a Centrál Kávéház, a Spoon the boat, a Főőrség Kávéház, a Városliget Café, a Séf Asztala, a Symbol, a Groupama Aréna vagy a Müpa catering szolgáltatása, emellett 24 budapesti rendezvényhelyszínen 79 egyedi rendezvényterem értékesítése is.