Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Kecskepásztor vette észre, ma az egész világ imádja – Éljen a kávé világnapja!

Pozitív töltés a léleknek, extra üzemanyag a testnek

A kávé közkedvelt ital a világ minden országában, így nem csoda, ha ennek az élénkítő italnak is van világnapja. Bár ennek az időpontjában vannak különbségek, a legtöbb helyen, így nálunk, Magyarországon is szeptember 29-ét tekintik a nemzetközi kávénapnak.

A kávé világnapja Japánból ered, ahol elsőként tartották meg, 1983-ban, hivatalosan azonban csak 2009 óta ünnepeljük szeptember 29-én ez a gőzölgő, forró italt, amelynek felfedezése feltételezések szerint egészen a XIV. századra nyúlik vissza. Ekkor történt, hogy egy etióp kecskepásztor arra lett figyelmes, hogy ha a kecskéi egy bizonyos bokor piros termését legelik, akkor felélénkülnek. A pásztor begyűjtötte a titokzatos bogyókat, elvitte a közeli kolostor szerzeteseinek, akik forró főzetet készítettek belőle, így született meg a kávé.

A török megszállástól az énidőig

Magyarországon valószínűleg a törökök 150 éves megszállása alatt terjedt el a kávé, de az első kávéházak megnyitására 1714-ig várni kellett. Onnantól viszont a kávézásnak hagyománya lett, a kávézók szellemi és művészeti központokká váltak. Hogy mitől ilyen népszerű a kávé, azt nehéz lenne megmondani, de Szabó László szerint – akit sokan csak „Kávés Laciként” ismernek – az elmúlt 20 évben sokat fejlődött a kávéfogyasztás kultúrája.

„Nem kevés munka van abban, hogy ne csak egy kötelező napi rutinként tekintsünk a kávézásra. Ám még így is idő kell ahhoz, hogy minél több embernek 5-15 perc énidőt jelentsen a kávézás. Az lenne a cél, hogy a kávé értékét ne pénzben fejezzük ki, hanem az egyén számára nyújtott élmény alapján” – véli a „Kávéztasd a dokit!” kampány kitalálója.

Ne csak elviseljük, szeressük!

A kávé pozitív és/vagy negatív hatásait a mai napig vizsgálják a tudósok, de abban a legtöbben egyetértenek, hogy a jó kávé és a mértékletes kávéfogyasztás hozzátesz a mindennapjainkhoz.

„Rengetegszer hallom panaszként, hogy »ég a gyomrom«, »fáj a fejem«, »rosszul érzem magam«, »túlpörgök«, ezért inkább »köszönöm, nem kérek kávét«. Jó hírem van ezeknek az embereknek: léteznek olyan kávék, amelyeknél nem jelentkeznek ezek a panaszok. Csak keresni kell, és meglesz a megoldás. Azért is fontos a minőségi kávé fogyasztása, mert hogyan is beszélhetnénk bármilyen énidőről, élvezetről, lelki feltöltődésről, ha az elfogyasztott kávé csupán arra jó, hogy beindítsa a reggeli folyamatokat, esetleg az ízét is inkább csak elviseljük, mint szeretjük? A tanácsom az, hogy szeressük!” – tette hozzá Szabó László, aki folyamatosan a megújuláson gondolkozik. Jelenleg Boronkay Péter hétszeres világbajnok, kilencszeres Európa-bajnok magyar paralimpikonnal dolgozik együtt, egy új, közös kávémárka kialakításán.

Ha nem ízlik, nem bennünk van a hiba

A mostani trend kétségtelenül a kapszulás kávé. Kávés Laci szerint ez éppen az egyszerűsége és a „tisztasága” miatt van. A legfontosabb mégis az, hogy mindig a minőségi kávéfogyasztásra törekedjünk.

„Fontos azt is megjegyezni, hogy ha nem ízlik egy drága kávé, nem biztos, hogy magunkban kell keresni a hibát. Ahogyan akkor sem kell az embernek a kardjába dőlni, ha ízlik neki egy olcsóbb kategóriájú kávé. Éljük meg a kávéval töltött időt. Legyen ez egy pozitív töltés a léleknek, és ne csak egy extra üzemanyag a testünknek. Ha sok embernek lesz igénye a jó kávéra, az valódi piacot teremt az olyan pörkölőknek, kávéforgalmazóknak is, akiknek az ár eddig másodlagos volt” – tette hozzá az X-Presso Coffee webshop tulajdonosa, aki tavaly a #kaveztasdadokit akcióval az egészségügyi dolgozóknak csalt mosoly az arcára, idén pedig az #ujrakezdes kampánnyal a vendéglátós szektort segítette.