Öt új, biometán-üzemű jármű mutatkozott be a Lidl flottájában

Somagliai (Lombardia) logisztikai központjában mutatta be a Lidl új „zöld” flottáját, amit Észak-Olaszországban értékesítési pontjai feltöltésére használ majd. Biometán használatával akár 95 százalékkal mérsékelhető a szén-dioxid-kibocsátás, az erőforrások pedig körkörös ciklusban használhatók fel.

Öt új, biometán-üzemű jármű mutatkozott be a Lidl flottájában, amelyek a vállalat, valamint az IVECO, az LC3 Trasporti és az Edison együttműködésének gyümölcsei. Ezek az első ilyen járművek az olasz kiskereskedelmi, illetve nagykereskedelmi disztribúciós szektorban, amely a partnerek töretlen elkötelezettségét hangsúlyozza.

A Lidl somagliai logisztikai központjában tartott sajtótájékoztatón bemutatott, új CNG-üzemű IVECO Stralis NP 460 tehergépkocsik biometánnal üzemelnek. E környezetbarát megoldás a járművek szén-dioxid-kibocsátása és életciklus-emissziója tekintetében egyaránt megújuló és hosszú távon fenntartható tüzelőanyagnak számít. Ezen tulajdonságai jóval kedvezőbben alakulnak a többi üzemanyaghoz viszonyítva.

Pietro Rocchi, a Lidl Italia értékesítési és logisztikai ügyvezető igazgatója így kommentálta a Lidl „zöldebb” logisztika iránti elkötelezettségét:„Rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy az első olasz vállalatként üzemeltethetjük a legújabb biometán-üzemű járműveket. Ez a tüzelőanyag nagyban elősegíti a hosszú távú fenntarthatóságon és az erőforrások körkörös ciklusán alapuló gazdasági modellt. Hosszú távú célunk, hogy az elsősorban fosszilis eredetű tüzelőanyagot használó szállításban fokozatosan az olyan mérsékelt szén-dioxid-kibocsátás jellemezte alternatív üzemanyagokra térjünk át, mint például a biometán és a már széles körben alkalmazott cseppfolyósított földgáz (LNG). A Lidl fenntarthatóbb logisztika iránti törekvése 2015-ben kezdődött el, amikor első LNG-üzemű teherautóinkat bevezettük. Azóta rendkívül kedvező eredményeket értünk el. Noha folyamatosan bővítettük tevékenységünket és évente átlagosan negyven új értékesítési pontot nyitottunk, 5,2 százalékkal sikerült csökkentenünk a szén-dioxid-kibocsátást – azaz 620 ezer tonnával kevesebb került belőle a légkörbe. Szeretnénk köszönetet mondani LC3, IVECO és Edison partnereinknek, hogy segítettek minket e kezdeményezésünk során. Mindannyian vezető pozíciójú nagyvállalatok saját szakterületükön, akik osztják értékeinket és a hosszú távú fenntarthatóság iránti elkötelezettségünket.”

E választást az IVECO, az ipari és haszongépjárművek vezető gyártója által kifejlesztett technika biztosította. Amint Alessandro Oitana, az IVECO közép- és nehézkategóriájú üzletágának vezetője hangsúlyozta: „Az IVECO megértette, hogy a hosszú távon fenntartható szállításhoz vezető út alternatív hajtásrendszereket igényel, és földgázüzemű (sűrített, illetve cseppfolyósított formában) járműveivel tett eleget az e téren mutatkozó, egyre növekvő keresletnek. E tehergépkocsik jelentik napjainkban az egyetlen konkrét és azonnal rendelkezésre álló opciót a fenntartható fuvarozásra. Az igazi lehetőséget azonban a szén-dioxid-kibocsátás csaknem teljes lecsökkentését engedő biometán jelenti. E jelenleg is elérhető megoldás a gazdaságos és környezetkímélő önellátás hatékony körét teremti meg a körkörös gazdaság valós, ragyogó példájaként. Az IVECO csapata évek óta dolgozik azon, hogy elérkezhessünk oda, ahol ma tartunk, elérve azt a pontot, ahol egyaránt garantálhatjuk a biztonságot, az infrastruktúrát és a hatótávot. A világ változik, mégpedig gyors léptékkel, és a jövőben minden bizonnyal további új technikák jelennek meg. Hosszú út vezet azonban a teherbírás, a hatótáv, a tankolási idő és az infrastruktúra szempontjából azonos feltételek megteremtéséig. Ezért úgy gondoljuk, hogy jelenleg az egyetlen elérhető és gazdaságilag is fenntartható megoldás a biometán bármely formája, legyen az CNG vagy LNG.”

Mario Ambrogi, az LC3 Trasporti ügyvezető igazgatója kiemelte: „Már az LC3 alapítása óta maximális figyelmet fordítunk a nehézkategóriás közúti fuvarozás gyártóinak azon műszaki fejlesztésére és technikáira, amelyek a szállítmányozás – a környezetvédelmi problémák, valamint az aktív és passzív biztonság iránti különös figyelem jellemezte – új formáját jelenthetik. Csakis az IVECO által 2013-ban bemutatott első innovatív LNG-üzemű járműveknek, valamint a Lidl környezetvédelmi problémák iránti tudatosságának köszönhető, hogy az LC3 kifejleszthette új, saját módszerét a szállítás szervezésére. Ez a mai nappal megváltozott, ugyanis a biometán-üzemű tehergépkocsik választásával újabb jelentős eredményt értünk el. Még sok a tennivaló e tüzelőanyag előállítása, tárolása, cseppfolyósítása és széles körű elérhetősége terén. Az LC3 mindenesetre megerősíti a biometán iránti elkötelezettségét és bizalmát, akárcsak partnerei, az IVECO, a Lidl és az Edison.”

A környezetvédelmi fenntarthatóság és a természeti erőforrások védelme határozza meg az Edison Energia tevékenységét, amint azt Davide Macor, az Edison vállalati piaci igazgatója hangsúlyozta: „A megújuló energiaforrások használata és a szállítmányozás szén-dioxid-mentesítése az Edison egyik alapvető célja, összhangban a hosszú távú fenntarthatóságról megfogalmazott európai célkitűzésekkel. Ma rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy újabb előrelépésről számolhatunk be a széleskörű disztribúció modelljében. Ez a láncolat valamennyi szereplőjének felelősségteljes és közös elkötelezettségének köszönhető. Az Edison most is több mint kétszáz töltőállomásra szállít metánt szerte Olaszországban, a GSE olasz állami energiaügyi szervet tagja a biometán ügyében, és jelenleg e tüzelőanyag begyűjtésére és terjesztésére alkalmas meghatározó szereplő. Mindezeken túl az Edison a nehézkategóriás közúti fuvarozás és a tengeri szállítás hosszú távon fenntartható mobilitásának további fejlesztése érdekében immár az LNG-t is magában foglaló, első logisztikai láncolat létrehozásában is részt vesz. E fejlesztéseknek köszönhetően az Edison hozzájárulása a fenntartható mobilitás terjedéséhez szolgáltatások olyan teljeskörű kínálatán alapulhat, amely az elektromos, a metán- és biometán-, az LNG- és hamarosan a BioLNG-alapú mobilitásra is kiterjed.”

Az öt biometán-üzemű jármű a Lidl Olaszországban működő összesen tíz logisztikai központja közül a somagliai körüli területeken dolgozik majd.