Gasztropress

Melyik étolaj mire alkalmas?

A boltok polcain számos növényi olaj sorakozik, nehéz eligazodni, vajon melyiket mire érdemes felhasználni, vagy éppen mikor követünk el kisebb fajta bűnt az adott olajjal kapcsolatban, melyikben süthetjük meg a vasárnapi ebédet (ami persze jó, ha nem mindig csak rántott hús sült krumplival). Általános alapelvként megfogalmazható, hogy a finomított olajok hőstabilitása nagyobb, ezért ezeket elsősorban főzésre, sütésre célszerű felhasználni. A finomítatlan olajok zsírsavösszetételükből eredően a hőre érzékenyebbek, oxidációs képességük nagyobb a finomítottakhoz képest, ezért ezeket nem javasolt hevíteni, hanem hidegen, például salátaolajként vagy kenyérre (pirítósra) locsolva élvezhetők.

A különböző növényi olajok felhasználási lehetőségei (3, 4, 5)

Olaj típusa Felhasználási lehetőségek
kukoricaolaj szójaolaj földimogyoróolaj repceolaj sáfrányolaj Általános használatra alkalmasak: salátaöntethez, főzésre, párolásra, bő olajban sütésre is. Az ismételt használatuk a bő olajban sütést követően függ az alapanyagtól, a sütési időtől és a sütési hőmérséklettől.
napraforgó(sütő)olaj Főzésre, párolásra, bő olajban sütésre is használható.
szőlőmagolaj A napraforgóolaj helyett használható bő olajban sütésre, főzésre, párolásra is.
finomított (szűz) olívaolaj Főzésre, párolásra és hirtelen sütésre alkalmas (bő olajban sütésre a szűz olívaolaj nem javasolt).
lenmagolaj, extra szűz olívaolaj Salátakészítésre javasoltak. Az extra szűz olívaolaj ugyan kibírja a hőkezelést is (füstpontja 210°C körüli), de ízének gazdagsága csak természetes állapotában érvényesül igazán, mivel a túl sokáig és/vagy túl magas hőfokra (>185-210 °C) történő hevítés hatására aromaváltozás és tápanyagvesztés lép fel.
dióolaj, szezámolaj, mogyoróolaj Salátakészítésre, a finomított változataik párolásra, sütésre (nem bő olajban) is alkalmasak.
tökmagolaj Salátakészítésre, szendvicsek ízesítésre, kész ételek díszítésére is alkalmas. Rendszeres fogyasztása jó hatással van a prosztata jóindulatú megnagyobbodása esetén is, a delta-7 fitoszterol- és szeléntartalmának köszönhetően. (12)
olajkeverékek (napraforgó- és/vagy repceolaj, lenmagolaj keveréke) Ezen, nagy olajsavtartalmú olajkeverékek egyaránt alkalmazhatók magas hőfokon való sütésre, majonézek és salátaöntetek készítéséhez is. (14)
pálmaolaj Ipari célú alkalmazása terjedt el szélesebb körben. Bő olajban sütésre, sütésre (például félkész-, kész termékekhez, süteményekhez) alkalmas.
kókuszolaj Ipari célú alkalmazásra, főzésre, párolásra, sütésre, bő olajban sütésre is alkalmas.

Felhasznált irodalom:

  1. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Táplálkozási Akadémia Hírlevél, III. évfolyam 6. szám, 2010. június. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_2010_06_olajok.pdf
  2. Lelovics Zsuzsanna: Étolajok választéka. Új DIÉTA. 2008;1:12. http://www.ujdieta.hu/index1710.html
  3. How to choose your culinary oil. https://www.eufic.org/en/whats-in-food/article/how-to-choose-your-culinary-oil
  4. Gyakorlati tanácsok az otthoni ételkészítéshez (étkezési zsírok, olajok). https://merokanal.hu/egyeb/gyakorlati-tanacsok-az-otthoni-etelkesziteshez-etkezesi-zsirok-olajok/
  5. Bíró Andrea: A különféle növényi olajok felhasználási lehetőségei és egészségre gyakorolt hatásai. http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/331
  6. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Táplálkozási Akadémia Hírlevél 8. évfolyam, 10. szám – 2015. október. Kókusz- és pálmazsír. https://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_hirlevel_2015_10_kokuszzsir_palmazsir.pdf
  7. 8 things to know about palm oil. https://www.wwf.org.uk/updates/8-things-know-about-palm-oil
  8. Kisütöttük: ide vele! Hozza a használt sütőolajat a MOL benzinkutakra! https://mol.hu/hu/molrol/mediaszoba/704-kisutottuk-ide-vele-hozza-a-hasznalt-sutoolajat-a-mol-benzinkutakra/
  9. Kovács Ildikó: 10 DOLOG, amit az olívaolajról tudni kell. Új DIÉTA, 2005;2:29. http://www.ujdieta.hu/indexc028.html?content=361
  10. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Táplálkozási Akadémia Hírlevél, 11. évfolyam, 8. szám – 2018. Augusztus. Mediterrán étrend. http://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2018/08/Taplalkozasi_Akademia_Hirlevel_2018_08_Mediterran_etrend_180830.pdf
  11. Schmidt Judit: Mit kell tudni a különféle sütési technikákról? http://preventissimo.hu/tudastar/cikk/137
  12. Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Táplálkozási Akadémia Hírlevél. V. évfolyam 9. szám, 2012. szeptember. http://mdosz.hu/hun/wp-content/uploads/2016/03/taplalkozasi_akademia_2012_09_zsiradekok_transzzsirsavak.pdf
  13. TÉT Platform: Étolaj-kisokos. http://tetplatform.hu/etolaj-kisokos/