Már nem éri meg helyben fagyit készíteni a cukrászdáknak


Alternatív megoldásokat keresnek a vendéglátóhelyekre

Az energiaválság és az infláció együttes erővel kényszerítette térdre a teljes vendéglátóipart, a nehéz gazdasági helyzet előtt pedig a cukrászdák sem tudtak menekülni. Helyben fagylaltot készíteni ma már rizikós vállalkozás, hogy egyre többen ismerik fel, hogy több külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni, ráadásul így a szolgáltatás minősége is nagyságrendekkel lehet javítani. Mindeközben a vásárlók egyre tudatosabbá válnak, a drágulás miatt joggal várják el, hogy minőségi fogyasszanak.



2023-ra eljutottunk oda, hogy a fagylaltkészítés önerőből rendkívül nehezen megtérülő befektetés lett, és a legtöbb cukrászda számára fenntarthatatlan. Kevesen tudja hatalmas, de a fagylaltgyártás nagyságrendileg ötezer kilogramm, azaz megközelítőleg 125 ezer gombóc értékesített mennyiségnél nullás elszámolású, ami tétel.

Tuza Gyula az országszerte közel 200 partnerrel rendelkező Manna Ice – Isteni finom! fagylaltok értékesítési vezetője az okokat részletezve beszélt, a cukrászdák nehezíti, hogy sokan nem veszik figyelembe a fagylaltgyártás esetén fellépő költségeket, ahol nem csak egy bolti eladói területet és egy háttértárolót kell kialakítani, hanem a gyártáshoz szükséges üzemrészt is.

„Ebben az üzemben meg kell felelni a hatályos élelmiszerbiztonsági jogszabályoknak. Minőségbiztosítási rendszert kell kialakítani, a gyártott termékek nyomon követhetőségét biztosítja, az esetleges reklamációk kivizsgálásához. komoly kiadást jelentenek a mindennapi működtetéshez szükséges megfelelő végzettségű személyek bér és járulékköltségei, ami a szezonális munkavállalás miatt magasabbak, mint akinek több éves munkát tudnak biztosítani a cégek” – mutatott rá a szakember.

Mint fogalmazott, az alapanyagok készletezése majd a késztermékek tárolása is beruházást igényel. Ehhez jönnek hozzá az egekbe szökő rezsiárak, valamint az, hogy folyamatos innováció szükséges mind a termékek, mind a géppark tekintetében annak érdekében, hogy ne veszítsék el a cukrászdák, egyedi fagylaltgyártók a vásárlókat. Mindezek alapján kijelenthető, hogy magas az anyagi megtérülés kockázata a fagylalt manufakturális gyártásának.

Tudatosabbak a vásárlók

Tuza Gyula szerint ma már egyre több cukrászda ismeri fel, hogy külső forrásból jóval költséghatékonyabb fagylaltot árulni, ráadásul így a szolgáltatás minőségén is nagyságrendekkel tudnak javítani.

„A vásárlók egyre tudatosabbak, a fagylalt drágulásával joggal várják el, hogy minőségi fogyasszanak. A mai fagylaltoknál a minimum, hogy tartalmazzanak valódi gyümölcsöket, csokoládét, egyéb egyéb textúrákat és nem vagy mellékes, hogy egyre szélesebb réteget keresek a hozzáadott cukrot, laktózt, vagy glutént nem tartalmazza. Ezek a pedig szakképzett munkaerőt és elhivatott gyártási szakembergárdát, felkészült üzemet kívánnak meg” – mondta Gyula, majd h ozzátette, ha nehéz a helyzet, a szakma bizakodva tekint a jövőbe, mert nincs, olyan élethelyzet, amit a fagylalt, azaz a desszertek királynője ne tehetne jobbá. A Manna Ice – Isteni finom! ezért folyamatosan fejleszti technját, logisztikai szolgáltatásait, hogy partner hálózatuk lefedettsége az ország minden szegletébe elérjen, így mindenki minőségi fagylalthoz juthasson.

A cég a társadalmi felelősségvállalás rendkívül fontosnak tartja, és hisz abban, hogy a fagyi mosolyt csal mindenki arcára, ezért a Fagyizz Egy Mosolyért májusban! kampány során 2023. május 1. és 31. között minden kiló fagyi után 25 forintot adományoz a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítványnak.