Spanyolországban 15,2 százalékkal drágult a fogyasztói kosár egy év alatt

    Spanyolországban átlagosan 15,2 százalékkal drágult a háztartások által leginkább vásárolt termékeket tartalmazó fogyasztói kosár egy év alatt, amelynek mértékére nem volt példa az elmúlt 34 évben – állapította meg az egyik legjelentősebb fogyasztóvédelmi szakmai szervezet, az OCU kedden közzétett szokásos éves jelentésében.

    A 2021 májusa és 2022 májusa között készült összehasonlítás szerint a legnagyobb mértékben az élelmiszerek, azon belül is az étolaj ára növekedett, 118 százalékkal.


    A lista elején szerepel a margarin is, 75 százalékos drágulással. A banán 64, a száraztészta 56, az olívaolaj 53, a liszt 50, a tojás ára 47 százalékkal lett magasabb átlagosan.


    Az OCU jelentése szerint a vizsgált 239 árutípus, amelyek között tisztítószerek és higiéniai termékek is szerepelnek, 95 százaléka többe kerül az idén, mint tavaly.


    A szervezet az árcsökkenésre példaként említette a samponokat, amelyek átlagosan öt százalékkal lettek olcsóbbak, a gyümölcsök közül pedig a kivit, amit hat százalékkal kevesebbért lehet megvásárolni.


    A beszámoló szerint a fogyasztói kosár idei átlagértéke éves szinten 5568 euró (2,2 millió forint), azonban átlagosan 994 eurót (404 ezer forint) meg lehet takarítani az üzletek tudatos megválasztásával.


    Az OCU 65 spanyol város 1180 üzletét vizsgálta, köztük online boltokat is. A legnagyobb különbséget a fővárosban találták, ahol a legdrágább és a legolcsóbb üzletek között éves szinten 3529 euró (1,4 millió forint) lehet az eltérés. A legkevesebbet, 485 eurót (197 ezer forint) a Kasztília-La Manchában található, Cuencában lehet spórolni.


    A legolcsóbb városnak Vigót és Ciudad Reált találták, a legdrágábbak között van Madrid mellett Barcelona és a Baleár-szigetek fővárosa, Palma.


    Az OCU jelentésében a drágulás ellensúlyozására az élelmiszerek általános forgalmi adójának (áfa) átmeneti csökkentését szorgalmazza, valamint a rászoruló családok támogatását élelmiszer-utalvánnyal.